Nie jest to
bowiem zwykłe proste zapisywanie, przechowywanie i manipulowanie informacjami,
gdyż TA sama rzecz widziana, słyszana czy odczuwana ponownie, nigdy nie jest
dokładnie TAKA sama jak wcześniej. Sugeruje to, że pamięć wcale nie jest
wyłącznie reproduktywna, jak myślano jeszcze całkiem niedawno, lecz także
twórcza1.
Funkcje pamięci są nieocenione. Przede wszystkim, stanowi ona warunek konieczny
uczenia się, ale rozumianego nie tylko jako zdobywanie typowo szkolnej wiedzy,
ale również uczenia się w sensie poznawczym, to jest mówiąc najprościej,
zdobywania i integrowania wszelkiego typu informacji, umiejętności, doświadczeń
oraz innych procesów w celu ułatwienia sobie życia. Człowiek byłby bez pamięci
zupełnie inną istotą. Nawet zaspokajanie podstawowych potrzeb, jak jedzenie,
spanie, bezpieczeństwo, stałoby się niemożliwe, nie mówiąc już o aktywnościach
takich jak edukacja, praca, komunikacja międzyludzka czy nawiązywanie bliskich
relacji.
Analogicznie jak w przypadku większości funkcji naszego mózgu, w przypadku pamięci występują różnice indywidualne, tzn. pamięć każdego z nas oraz jej możliwości są odmienne dla każdego człowieka. Dlaczego jedni mają lepszą pamięć, inni gorszą? Zależy to od wielu czynników, na które w mniej więcej połowie nie mamy wpływu. Oznacza to z drugiej strony, że nadal w znacznym stopniu pod naszą kontrolą pozostaje to, w jakiej kondycji jest nasza pamięć.
Jak poprawić pamięć?
Najskuteczniejszym sposobem jest systematyczna praca. Na szczęście dla nas, ludzki mózg jest najbardziej plastycznym, najłatwiej poddającym się modyfikacjom organem, więc regularne ćwiczenia pamięci zwiększają efektywność i szybkość jego pracy. Ale spokojnie, dzięki nam stały się one przyjemnością. Ponieważ wiemy, jak bardzo istotne są w przypadku pamięci ćwiczenia, a jednocześnie jak niewiele masz na to czasu, stworzyliśmy dla Ciebie specjalny program treningowy.
Nad konstrukcją gier ćwiczeniowych pracują specjaliści z dziedziny neuronauki, to jest nauki o mózgu i jego funkcjach, w tym pamięci. Dlatego treningi zostały zorganizowane w taki sposób, by brać pod uwagę fakt, że pamięć nie jest jednorodna i wykorzystuje wiele obszarów mózgu, a jej sprawne funkcjonowanie wymaga integracji tych obszarów i ich efektywnej wzajemnej współpracy2. Ponadto, kierowaliśmy się wiedzą na temat tego, jakie zasady rządzą pamięcią, jak jest ona zorganizowana na każdym z etapów, jak zależy od czasu, który mamy na zapamiętanie i od wskazówek, którymi możemy się kierować zapamiętując. Jednocześnie, udało nam się zamienić naukę w zabawę. Gry są różnorodne i ciekawe, co ułatwia dostosowanie systemu pracy do Twoich potrzeb i jednocześnie zapewnia rozwój i ciągły wzrost kompetencji.
Dlatego
jeśli dbasz o siebie i jakość swojego życia - trenuj pamięć!
Wiedza, umiejętności i zdolność kojarzenia faktów oraz szybkość z jaką to
osiągamy, to dziś bezcenne atuty.
1. Tronson, N., Taylor, J. (2007). Molecular mechanisms of memory reconsolidation. Nature Reviews Neuroscience, 8, 262-275.
2. Smith, E., Kosslyn, S. (2007). Psychologia poznawcza: Mózg i Umysł. Edynburg: Pearson.