Nic
nie działa bardziej otrzeźwiająco na próżność człowieka, jak uświadomienie
sobie, że bogactwo naszego umysłowego życia, wszystkie nasze myśli, uczucia,
emocje a nawet to, co uważamy za najbardziej nasze „ja” wyrasta wyłącznie z
aktywności małych pasemek protoplazmy w mózgu.Rachamadran & Hirstein, 1997
Niesamowite, prawda? Mózg kryje wiele tajemnic, na szczęście wiele z nich zostało już odkrytych. Sporo wiadomo na temat tak zwanych zdolności poznawczych, czyli wszelkich możliwości ludzkiego mózgu, które pozwalają nam poznawać otaczający świat oraz zapisywać i przetwarzać informacje o nim w umyśle.
To dzięki procesom poznawczym potrafimy
zdobywać wiedzę i umiejętności oraz wykorzystywać je w codziennym życiu, możemy
zawierać relacje z ludźmi, odczuwać emocje takie jak miłość, radość, strach.
Procesy poznawcze wpływają na ludzkie zachowanie i wzajemnie – zachowaniem
możemy modyfikować działanie mózgu. Dzięki temu właśnie, ćwiczenia dla mózgu
wspomagają rozwój poznawczy we wszelkich jego obszarach.
Do zdolności poznawczych zalicza się między innymi:
1. Procesy
sensoryczne, związane ze spostrzeganiem, gdzie wykorzystujemy w ogromnej
mierze możliwości zmysłów. Są to bardzo podstawowe zdolności, służące głównie
do wyodrębniania cech obiektów, takich jak: kolory, kształty, temperatura,
wielkość, rodzaj powierzchni, wysokość dźwięku itp.
2. Uwagę , to jest
umiejętność sprawnego selekcjonowania bodźców z otoczenia, czyli wybierania
jednych bodźców oraz ignorowania innych, zgodnie z naszym wyborem. Uwaga wiąże się
także z czujnością, czy też gotowością do działania. To dzięki niej potrafimy
się skoncentrować, na tym co widzimy, słyszymy, czujemy. Bez tego nie
byłyby możliwe dalsze procesy umysłowe jak zapamiętywanie czy myślenie oraz
nawet zwykłe czynności jak oglądanie telewizji, słuchanie muzyki czy czytanie.
3. Pamięć, najprościej mówiąc to
umiejętność zapisywania, przywoływania i modyfikowania informacji wszelkiego
typu: wzrokowych, słownych, liczbowych, dotykowych i innych. Dzięki niej możliwe
jest zdobywanie wiedzy i umiejętności oraz imion osób bliskich, numerów
telefonów, fabuły książek czy filmów. Życie bez pamięci nie byłoby tym
samym i stanowiłoby nie lada przeszkodę, nawet w codziennych, zwyczajnych
aktywnościach jak jedzenie czy dbanie o higienę osobistą, nie mówiąc o
studiowaniu czy pracy zawodowej.
4. Rozumowanie (myślenie logiczne),
które jest zdolnością do wykorzystywania zdobytej wiedzy i umiejętności,
łączenia jej z nowo zdobywaną oraz modyfikowania. Myślenie umożliwia również
wyłapywanie sensu tekstów, filmów, rozmów czy wszelkiego rodzaju zadań na
podstawie dostępnych danych i tak zwanych przesłanek.
Jak to się dzieje, że pod wpływem systematycznych ćwiczeń funkcjonowanie
procesów poznawczych staje się sprawniejsze i bardziej efektywne? Jakie zmiany
zachodzą w mózgu, gdy zmuszamy go do umysłowych łamigłówek? Na te pytania
odpowiedzieli już dziś naukowcy dzięki nowoczesnym metodom obrazowania
struktury i aktywności mózgu. Otóż intensywnemu, regularnemu wysiłkowi
poznawczemu, takiemu, jaki zapewnia granie na Neurogrze, towarzyszą tzw. zmiany
plastyczne mózgu. Narząd ten potrafi dostosować się do wymagań jakie się mu
stawia, dokładając wszelkich starań, by sprostać nowym wyzwaniom. Zmiany te są
łatwo obserwowalne na poziomie zachowania, co objawia się szybszym i
sprawniejszym wykonywaniem zadań i obowiązków, jak i na poziomie budowy
komórkowej mózgu. Powstają nowe synapsy, czyli połączenia między neuronami oraz
nowe kolce dendrytyczne, umożliwiające komórkom porozumiewanie, czy też
komunikowanie się między sobą. Wykorzystując funkcjonalny rezonans magnetyczny
(fMRI - functional magnetic resonans imaging), odkryto także, że podczas grania
pracują i aktywizują się różne struktury mózgu, co rozwija intelekt.
Dlatego warto ćwiczyć pamięć, koncentrację i inne funkcje poznawcze na każdym
etapie życia.
Czytaj więcej:
Czym jest mózg?
Czym jest neuroplastyczność?
Co to jest transfer?