Pamięć ta pomaga w sprawnym funkcjonowaniu skomplikowanych procesów umysłowych takich jak myślenie, rozumowanie, wnioskowanie czy komunikacja. Trudno sobie wyobrazić, jak wyglądałoby ludzkie życie, gdyby pozbawić człowieka tych zdolności.
Zakres działania pamięci podręcznej można porównać do systemu łączności między pamięcią RAM, a procesorem w komputerze, gdzie na zawołanie przywołujemy to, czego potrzebujemy w danej chwili i mamy pełną możliwość modyfikacji tych danych na bieżąco, w tym ich usuwania. Przywołane dane, podobnie jak pamięć podręczna, mogą mieć niezwykle szeroki zakres: od multimediów poprzez duże dokumenty, takie jak artykuły, prezentacje, notatki z lekcji, do krótkich treści z przepisem na żeberka w miodzie, listą gości na wesele, planem zajęć wnuka czy numerem telefonu do dentysty.
Ćwiczenia pamięci podręcznej są więc o tyle ważne, iż dzięki niej jesteśmy w stanie aktywnie korzystać z możliwości naszej pamięci w ogóle, to jest manipulować tym, co z niej przywołujemy: dowolnie łączyć wiedzę z różnych dziedzin, uaktualniać dane oraz wyrzucać je z pamięci, gdy przestają być nam potrzebne1.
Innymi słowy to, że jesteśmy w stanie uczyć się jednocześnie klilku języków, rozwiązywać zadania z matematyki, prowadzić zebranie, pielęgnować ogródek i gotować obiad zawdzięczamy między innymi właśnie pamięci roboczej. Dla Ciebie najważniejsze jest jednak to, że zakres pamięci roboczej jest elastyczny i podatny na zmiany, co w praktyce oznacza, że masz wpływ na to, jak ta pamięć funkcjonuje.
Pewnie nie raz zdarzyło Ci się podziwiać osoby, których „wszędzie pełno”, które dysponują olbrzymią wiedzą i umiejętnościami, pozostają aktywne nawet przez długie lata po przejściu na emeryturę. Oczywiście zdolności wrodzone pomagają, ale nie przesądzają o Twoich możliwościach, więc nic nie stoi na przeszkodzie, byś upodobnił się do takich ludzi. Treningi są bowiem idealnym rozwiązaniem dla tych, którzy chcą być na bieżąco w szybko zmieniających się warunkach środowiska.
Jeśli jesteś uczniem lub masz dzieci, które się uczą – spraw, by nauka była efektywniejsza i zajmowała mniej czasu. Powszechnie wiadomo, jak bardzo rozbudowane są dzisiejsze programy edukacyjne i zapamiętania ilu szczegółów wymagają. Do tego trzeba wykazywać się elastycznością w myśleniu, umiejętnością szybkiego przeskakiwania z tematu na temat, zdolnością wykorzystywania już zdobytej wiedzy do jej uzupełniania i łączenia z nowymi informacjami.
Ćwicząc pamięć podręczną jako student, łatwiej będziesz integrował wiedzę zdobywaną na wykładach z tym, czego uczysz się na ćwiczeniach i konwersatoriach oraz tym, co sam przeczytasz w książkach, artykułach naukowych czy badaniach kolegów. Obszerne kategoryzacje, różnego rodzaju spisy, listy, cechy czy dane liczbowe nie będą już tak przerażać. Dzięki treningowi zaczniesz sprawniej manipulować wiedzą i jej przywoływaniem w trakcie zaliczeń, kolokwiów czy egzaminów. Złożone zadania wydadzą się prostsze.
Jeśli jesteś aktywny zawodowo, zapewne chciałbyś być niezawodny: sprawnie kojarzyć wiedzę i umiejętności z powierzonymi Ci zadaniami i obowiązkami, wykazywać się kreatywnością i chęcią do poszerzania kompetencji, nie czując się jednocześnie wyczerpany po każdym dniu pracy. W tym wszystkim pomogą Ci treningi pamięci podręcznej dostosowane dla ludzi takich jak Ty. Przecież w domu czekają kolejne obowiązki, które im sprawniej wykonasz, tym więcej czasu będziesz mieć na przyjemności.
Pamięć podręczną należy ćwiczyć nie tylko po to, by usprawni
jej działanie, ale również po to, by nie dopuścić do jej nagłego pogarszania się z wiekiem. Dlatego, jeśli jesteś osobą po pięćdziesiątym roku życia – ćwicz! Dzięki temu nie będziesz już przypalać niedzielnego, rodzinnego obiadu, zapominać ostatniego ruchu szachowego przeciwnika czy początku książki, gdy dotrzesz do ostatniej strony. Przestaniesz stresować się każdym odpowiedzialnym zadaniem, jak załatwienie sprawy w urzędzie czy opieka nad wnukami przez cały weekend. Sprawniejsza pamięć, to po prostu lepsze funkcjonowanie.
Dlaczego więc nie ułatwić sobie życia?
1. Baddeley, A., Hitch, G. (2000). Development of Working Memory: Should the Pascual-Leone and the Baddeley and Hitch Models Be Merged?. Journal of Experimental Child Psychology, 77(2), 128–137.