Jak realizować swoje cele, gdy nasza motywacja często przypomina słomiany zapał? Jak się uczyć, aby osiągać lepsze rezultaty? 2 listopada ruszył projekt „Motywator” wspierający rozwój kompetencji poznawczych i motywacji uczniów gimnazjów w Warszawie. Inicjatywa jest realizowana i finansowana przez Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy we współpracy z Neurogrą oraz Uniwersytetem SWPS.
Szybkie tempo życia w świecie realnym i cyfrowym oraz przeciążenie informacyjne stanowią wyzwanie dla procesu uczenia się i efektywnego wykonywania obowiązków. Nawet młode osoby narzekają na problemy z koncentracją
i zapamiętywaniem informacji oraz realizacją założonych celów. Projekt „Motywator” ma za zadanie pomóc młodzieży w usprawnieniu zdolności do koncentracji, a następnie w pracy nad sobą i poprawą samooceny.
Treningi dostępne na platformie internetowej Motywatora mają formę angażujących gier komputerowych, które są na bieżąco personalizowane pod kątem potrzeb
i wyników osiąganych przez danego uczestnika. Uczniowie dzięki udziałowi
w treningach nabędą umiejętności związane ze sprawnym selekcjonowaniem informacji, nauczą się wybierać źródła stymulacji, ignorować szum informacyjny, wzmocnią zdolność rejestrowania i przywoływania informacji z pamięci oraz poczucie własnej sprawczości.
Ćwiczenia znajdujące się na platformie motywator.eu powstały w oparciu o serwis Neurogra. Merytorycznie projekt wspiera współtwórczyni serwisu Neurogra Anna Wieczorek-Taraday, doktorantka z Interdyscyplinarnego Centrum Stosowanych Badań Poznawczych Uniwersytetu SWPS oraz Instytutu Biologii Doświadczalnej
im. M. Nenckiego PAN oraz Maciej Taraday, doktorant Uniwersytetu Jagiellońskiego
i wykładowca Uniwersytetu SWPS, zajmujący się badaniem związku inteligencji
z pamięcią.
Ważną rolę w projekcie odgrywają nauczyciele, których zadaniem jest wzmacnianie motywacji uczniów do wykonywania treningów oraz wykorzystanie w pracy dydaktycznej wiedzy o sposobach i możliwościach motywowania uczniów. Nauczyciele zostaną przeszkoleni w zakresie wykorzystywania efektów ćwiczeń treningów. Monitorują też, czy młodzi systematycznie przystępują do treningów
by osiągnąć zakładane efekty. Warsztaty dla nauczycieli powstały we współpracy
z dr Ewą Jarczewską-Gerc, psychologiem emocji i motywacji z Uniwersytetu SWPS.
Więcej informacji o projekcie dla uczniów i nauczycieli znajduje się na stronie projektu Motywator