Efekty treningów Neurogry w różnej grupie wiekowej
Treningi zaprojektowane w Neurogra mają na celu poprawę ilości zapamiętywanych elementów, oraz ich odpamiętanie. Gry zwiększają poziom trudności dostosowując się do rozwoju użytkownika. Jeśli użytkownik udziela poprawnych odpowiedzi poziom gry wzrasta, kiedy gra przekroczy maksymalny próg trenującego system obniża poziom aby utrzymywać maksymalną stymulację trenującego utrzymując motywację do treningów. Poprawa w zapamiętywaniu ilości elementów mierzona jest poziomem trudności gier w którym rośnie ilość elementów do zapamiętania. Istotne było udzielanie poprawnych odpowiedzi ale też czas w jakim użytkownicy wydobywali informacje z pamięci. We wszystkich treningach zauważalna jest poprawa zarówno w poziomach trudności jak i w przyspieszaniu w udzielaniu poprawnych odpowiedzi. Odnotowano różnice pomiędzy grupami wiekowymi zarówno w poziomie gry (ilości zapamiętywanych elementów) jak i w czasie udzielania prawidłowych odpowiedzi.
Przykładowo w grze „W pamięci” widoczne są znaczne postępy w każdej grupie wiekowej. Osoby trenujące o ponad 1/5 poprawiają swoje wyniki osiągając średnio 21% postęp mierzony poziomem trudności gry. Zapamiętują coraz więcej elementów oraz lepiej radzą sobie z rozpraszaczami. Trening ten ma wiele odniesień do codziennego funkcjonowania. Badania dowodzą, że jeśli osoby dorosłe widzą sens i przydatność działania są bardziej zaangażowane i zmotywowane, przykładają większą wagę do wykonywania pracy zmierzającej w określonym kierunku.
Osoby w wieku 30 i 40 lat uzyskały efekty sięgające 21% poprawie. Jest to grupa, która na co dzień bardzo często spotyka się z sytuacjami wymagającymi kierowania uwagi i odpamiętania informacji np. w pracy kiedy podczas spotkania z kolegą rozmawiamy o ostatnim meczu a za chwilę jesteśmy wyrwani do odpowiedzi o wyniki sprzedaży.
Nasi seniorzy czyli osoby pomiędzy 50 a 70 r.ż. uzyskali najlepsze efekty treningów. Co widać na wykresie ich systematyczny trening zbliżał ich do młodszych grup wiekowych. Niższa aktywność codzienna osób dojrzałych wymaga od nich więcej pracy aby poprawa funkcjonowania umysłu powróciła do sprawności przynajmniej w części jak u osób młodszych.
Szczegóy w tabelce:
W pamięci |
Grupy wiekowe |
||
rozgrywka |
do 30 lat |
30 i 40 latkowie |
50 i 60 latkowie |
1 |
4,4475 |
4,2895 |
4,0335 |
25 |
5,485 |
5,4605 |
5,3135 |
postęp |
1,04 |
1,17 |
1,28 |
postęp w % |
19% |
21% |
23% |
Podsumowanie
Dobre efekty widać u trenujących osób będących na etapie początków aktywności zawodowej. 20 i 30 latkowie po odbyciu dłuższych treningów przewyższają znacznie swoich rówieśników nie trenujących. Podobne efekty uzyskują 40 latkowie, którzy w niektórych testach wypadają najlepiej. Rośnie ilość elementów jakie są w stanie zapamiętać oraz szybciej są w stanie wydobywać je z pamięci.
Grupa po 40 i 50 r.ż. również osiąga bardzo dobre rezultaty w treningach i często osiąga poziomy lepsze niż osoby młodsze o dwie dekady. Dla tej grupy wiekowej istotne jest utrzymanie sprawności intelektualnej na wysokim poziomie aby czerpać z wiedzy i doświadczenia jakie zgromadzili podczas swojego życia.
Bardzo pozytywnie można interpretować dane osób dojrzałych i seniorów, których postępy były większe niż osób młodszych w większości zastosowanych treningów. Są to bardzo optymistyczne wyniki – pokazują, że trening dobrze działa u osób starszych oraz potwierdzają, że uczenie się nowych umiejętności i rozwój intelektualny możliwy jest w każdym wieku, także w okresie późnej dorosłości.
Nie dysponujemy wynikami mówiącymi wprost o poprawie pamięci, uwagi oraz bezpośrednim przełożeniu efektów treningu na konkretne zadania w życiu. Subiektywne oceny i opinie użytkowników są pozytywne lecz nie uprawniają nas do wniosków mówiących o bezpośrednim efekcie poprawy pamięci.
Wyniki analizy służą nam do modyfikacji gier i ich parametrów. Dzięki analizie modyfikowane są również programy treningowe.
Analiza danych zastanych opracowana na bazie 5498 użytkowników serwisu Neurogra. Dane za okres 2015/2016. Rekomendowana częstotliwość treningów to 3 razy w tygodniu po 15-20 min. Jedna sesja treningowa w programie to 5 gier. Poza programem można trenować w gry dowolną ilość razy wybierając ją z katalogu gier. Aby osiągnąć najlepsze wyniki we wszystkich grach potrzeba 170 dni J tak wychodzi ze statystyk.